Hoppa till sidans innehåll
Foto: Jesper Hansson Lagerberg

Grupp U25


Om gruppen

OK Södertörn har idag ett flertal aktiva i klass HD16, HD18, HD20 samt i HD21 (seniorklass).

Organisatoriskt samlas gruppen under benämningen U25 och omfattar alla från 15 år som tränar och tävlar på violett, blå eller svart nivå oavsett ambitionsnivå.

Träningar och läger

Vi erbjuder högkvalitativ träning 3-5 gånger per vecka året vi har ett väl etablerat träningssamarbete med Snättringe SK. Ett flertal läger och tävlingsresor per år i egen regi och i samarbete med andra klubbar. Varje år försöker vi få till något läger utomlands.

Tävlingar och stafetter

Vi satsar särskilt på deltagande i stafetter. 10mila, Jukola/Venla och 25manna är de högst prioriterade stafetterna. I möjligaste mån försöker vi få ihop lag till alla som vill delta i stafetter i närområdet 

Deltagande i värdetävlingar såsom  SM, USM och Swedish Leauge prioriteras och vi arrangerar subventionerade resor till dessa tävlingar.

Tävlingsdeltagande subventioneras enligt klubben riktlinjer för subvention av tävlingsavgifter. Rankade löpare och ungdomar upp till 25 erhåller en högre subvention jämfört med övriga vuxna medlemmar

Elit

För individer som som satsar lite extra  försöker vi erbjuda indivuellt stöd avsende träning/kunskap samt extra ekonomiska bidrag till läger och tävlingsresor. 

Ledare och tränare

Sammankallande: Anna Schandl, This is a mailto link, 070-8640112

Juniorer och seniorer

  • Jesper Lagerberg, This is a mailto link , 070-4535970
  • Anders Hedberg,  This is a mailto link . 0727- 175727
  • Göran Hellgren, This is a mailto link ,070-2068850

Ungdom 15-16 år

  • Maria Henriques, This is a mailto link , 0730-5475590

Övriga
Petra Hellberg, sjukgymnast
Christer Ivarsson, personlig tränare elitlöpare
Lena Erlandson, ledamot StOF ungdomskommite

Träningsåret

Vi delar in träningen  i följande perioder under året. 

Grundträning (januari-mars)

Det här är den riktigt tuffa perioden. Här tränar man mycket uthållighet, styrka och fart över längre distanser. Det blir mycket hjärta och lungor. Mer fokus på intervaller och tröskelpass. Viktigt att inte köra för hårt i början av perioden utan stegra träningen under perioden. Intervallerna blir längre och även fler. Viktigt att tänka på att det är bra att få in 2 distanspass. Viktigt med återhämtning under perioden också. Se till att lyssna på kroppen. Mila By night och Nattugglan fortsätter vi med. 

Försäsong (mars-april)

Här gäller det att lätta lite på träningen och köra mycket OL-teknik. Viktigt att köra OL-teknik i hög fart också. Det är så vi ska kunna orientera på tävling.  

Tävlingssäsong (april-juni)

Nu är vi förhoppningsvis i bra OL och löpform och det gäller att kunna bibehålla detta. Främst genom fortsatt OL-teknik och lättare intervaller.

Sommarträning/Tävling (juli-Augusti)

Beroende på egna mål och upplägg för hösten lägger man här in en grundtärningsperiod igen, med mer distans och längre intervaller eller så forsätter tävlingssäsongen vidare med kortade intervaller och OL-intervaller. Viktigt att tänka uttifrån sin egna situation. Om man siktar hårt på SM är det viktigt att få en bra grundträning under sommaren. Vi kör vanligtvis sommarintervaller och deltagaden på sommarserien. 

Tävlingsperiod  (september-oktober)

Tisdagar används till OL-teknik och torsdagarna till att hålla farten uppe i benen. I slutet av denna period kommer några natt-teknikträningar på tisdagarna som vi tror är riktigt bra att utnyttja. Natt är ett av de bästa sätten att träna teknik och för att vi ska komma iväg på dessa vill vi köra med gemensam start på dessa så att vi får lite fart också. Lördagar och söndagar är det tävlingar. 

Återhämtning och Uppbyggnad. (november-december)

Den här perioden har 2 viktiga delar. Dels att man ska kunna återhämta sig om man har tränat och tävlat hårt, men också en mycket viktig del i att bygga upp kroppen för den hårdare träningen som kommer i grundträningsperioden. Tisdagarna blir det lite snabbare och ”enklare” intervaller + styrketräning. Torsdagarna är distansbetonade, eventuellt med något kartmoment. Viktigast för att hålla igång orienteringen blir de träningstävlingar som går på onsdagar. Mila by night och Nattugglan.  

 

 

Uppdaterad: 24 SEP 2021 12:17 Skribent: Anders Hedberg
E-post: This is a mailto link

Postadress:
OK Södertörn - Orientering
Box 148
12323 Farsta

Besöksadress:
Farstanäsets Friluftsgård Orienterarvägen 10
12352 Farsta

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: sekreterare@oksodert...

Se all info

 

 


Sponsorhuset

Om sponsorshuset 


 


Hitta ut Farsta


 Stockholm trail


Stockholm CIty Cup - Sprintorientering


OK Södertörn ingår i 25-manna föreningen.