Hoppa till sidans innehåll

Träningsåret


Vi delar in träningen  i följande perioder under året. 

Grundträning (januari-mars)

Det här är den riktigt tuffa perioden. Här tränar man mycket uthållighet, styrka och fart över längre distanser. Det blir mycket hjärta och lungor. Mer fokus på intervaller och tröskelpass. Viktigt att inte köra för hårt i början av perioden utan stegra träningen under perioden. Intervallerna blir längre och även fler. Viktigt att tänka på att det är bra att få in 2 distanspass. Viktigt med återhämtning under perioden också. Se till att lyssna på kroppen. Mila By night och Nattugglan fortsätter vi med.  

Försäsong (mars-april)

Här gäller det att lätta lite på träningen och köra mycket OL-teknik. Viktigt att köra OL-teknik i hög fart också. Det är så vi ska kunna orientera på tävling.  

Tävlingssäsong (april-juni)

Nu är vi förhoppningsvis i bra OL och löpform och det gäller att kunna bibehålla detta. Främst genom fortsatt OL-teknik och lättare intervaller.

Sommarträning/Tävling (juli-Augusti)

Beroende på egna mål och upplägg för hösten lägger man här in en grundtärningsperiod igen, med mer distans och längre intervaller eller så forsätter tävlingssäsongen vidare med kortade intervaller och OL-intervaller. Viktigt att tänka uttifrån sin egna situation. Om man siktar hårt på SM är det viktigt att få en bra grundträning under sommaren. Vi kör vanligtvis sommarintervaller och deltagaden på sommarserien. 

Tävlingsperiod  (september-oktober)

Tisdagar används till OL-teknik och torsdagarna till att hålla farten uppe i benen. I slutet av denna period kommer några natt-teknikträningar på tisdagarna som vi tror är riktigt bra att utnyttja. Natt är ett av de bästa sätten att träna teknik och för att vi ska komma iväg på dessa vill vi köra med gemensam start på dessa så att vi får lite fart också. Lördagar och söndagar är det tävlingar. 

Återhämtning och Uppbyggnad. (november-december)

Den här perioden har 2 viktiga delar. Dels att man ska kunna återhämta sig om man har tränat och tävlat hårt, men också en mycket viktig del i att bygga upp kroppen för den hårdare träningen som kommer i grundträningsperioden. Tisdagarna blir det lite snabbare och ”enklare” intervaller + styrketräning. Torsdagarna är distansbetonade, eventuellt med något kartmoment. Viktigast för att hålla igång orienteringen blir de träningstävlingar som går på onsdagar. Mila by night och Nattugglan.  

 

 

Uppdaterad: 08 AUG 2019 17:09

Postadress:
OK Södertörn - Orientering
Box 148
12323 Farsta

Besöksadress:
Farstanäsets Friluftsgård Orienterarvägen 10
12352 Farsta

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info